Jeszcze chwilke, szukam chomika

Biała księga (whitepaper) to raport wykonany przez instytucję lub firmę. Jego głównym celem jest przedstawienie danego produktu, usługi bądź technologii. Jest to jedno z głównych narzędzi content marketingu, a co za tym idzie – lead generation. Badania dowodzą, że około 60% marketerów z branży B2B uznaje whitepaper za efektywny rodzaj contentu. Aby jednak osiągnąć zamierzony efekt, dokument musi zostać przygotowany we właściwy sposób.

Od czego zacząć?

Zaczynając tworzenie whitepaper zastanów się, jaki cel chcesz osiągnąć, co ma być jego głównym tematem. Wybierz grupę odbiorców. Każdy segment twoich klientów najprawdopodobniej potrzebuje innego zestawu informacji, uniwersalne rozwiązanie nie istnieje. Jakie aspekty są dla nich najbardziej interesujące? Jakich informacji pragną? Przyjmij rolę eksperta o ugruntowanej wiedzy i bogatym doświadczeniu.

Rodzaje whitepaper

Whitepaper może przybierać różną formę. Istnieją trzy podstawowe rodzaje tego dokumentu. Celem pierwszego z nich jest omówienie produktu, kolejny koncentruje się na wypunktowaniu najważniejszych aspektów, trzeci zaś podkreśla sposób rozwiązania danego problemu.

Omówienie produktu

Decydując się na tą formę, przede wszystkim zwróć uwagę na zalety twojej oferty, zarówno techniczne jak i biznesowe. Zacznij od tytułu i nazwy produktu. Wskaż kategorię oraz grupę potencjalnych klientów. Dalej opisz zastosowaną technologię i funkcjonalność. We wnioskach jeszcze raz podkreśl korzyści wynikające ze skorzystania z twojej oferty.

Omówienie produktu jest dobrym rozwiązaniem, jeżeli twoja firma jest liderem w branży i wprowadza nowy produkt. Publikacja jest wtedy wsparciem dla działań działu marketingu. Do głównych odbiorców należą potencjalni klienci, którzy są o krok od podjęcia decyzji o zakupie, brakuje im tylko ostatnich informacji.

Wypunktowana lista

Lista pozwala na przedstawienie najważniejszych aspektów produktu. Zastanów się, na co szczególnie chcesz zwrócić uwagę. Nie jesteś w stanie przedstawić wszystkich informacji. Nie zapominaj o krótkim wstępie do zagadnienia. Następnie przejdź do właściwej części. Zastosuj nagłówki. Uporządkują strukturę zaznaczając przejście do kolejnego tematu. Na koniec przygotuj krótkie podsumowanie tematu.

Rozwiązanie problemu

Zastanów się, jakie problemy mogą spotkać odbiorcy twojego produktu. W jaki sposób je rozwiązać? Jak ich unikać? Odpowiedź na te pytania powinna być głównym celem whitepaper. Pomóż odbiorcy w lepszym zrozumieniu zasad użytkowania oraz w rozwiązaniu bieżących problemów, niewymagających pomocy specjalisty.

Jest to najbardziej złożony rodzaj whitepaper. Zacznij od krótkiego wprowadzenia do tematu oraz przywołania potencjalnych problemów. Następnie zaproponuj możliwe rozwiązania dla każdego z nich. Wskaż, które rozwiązanie jest najlepsze i dlaczego. Na koniec przedstaw wnioski. Teraz jest też czas na dokładne informacje o twojej firmie.

Głównym odbiorcą tego typu whitepaper jest klient, który jeszcze nie podjął decyzji o zakupie. Dopiero szuka informacji, zastanawia się. Przyjmij rolę eksperta i doradcy, osoby która wyjaśnia wątpliwości i służy pomocą. Gdy nadejdzie czas, prawdopodobne jest, że wróci do twojej firmy.

Forma i układ

Przygotowując tekst zwróć uwagę na warstwę graficzną. Jest to druga najważniejsza część twojego whitepaper.

Język

Łatwość odbioru i duża przejrzystość tekstu są bardzo ważne. Mimo naukowego charakteru język musi być prosty i zrozumiały. Zawsze gdy jest konieczna fachowa terminologia, użyte pojęcie powinno zostać wyjaśnione. Najważniejsze elementy powinny być dobrze widoczne, wyeksponowane graficznie, za pomocą pogrubienia, zmiany kroju, wielkości czy koloru. Dzięki temu przeglądając dokument odbiorca wie, na co należy zwrócić szczególna uwagę.

Spis treści

Nie zapominaj o spisie treści i numeracji stron. Szczególnie ważne staje się to przy objętości sięgającej kilkunastu stron. Odbiorcy najczęściej wolą sprawdzić spis i przeczytać tylko interesujący ich w danym momencie fragment. Brak spisu wywołuje dezorientację i konieczność kartkowania całego dokumentu. Może się okazać, że pożądana informacja nie zostanie przy tym znaleziona, mimo że tworzy osobny rozdział.

Identyfikacja marki

Aby zwiększyć korzyści marketingowe, umieść w dokumencie elementy wizualnej identyfikacji marki – logo, ikony czy kolory. Ułatwi to czytanie i zwróci uwagę czytelnika na twoją firmę, jako autora tekstu.

Whitepaper mają istotny wpływ na twoją pozycję w branży, na wykreowanie wizerunku eksperta. Ponadto dzięki nim możesz zebrać informacje o twoim potencjalnym kliencie, aby lepiej wyjść naprzeciw jego oczekiwaniom.

Podobał ci się artykuł? - Udostępnij:

Marketing internetowy oraz komunikacja to moje dwie największe pasje. Już od ponad 10 lat pracuję jako specjalista ds. komunikacji w międzynarodowej korporacji. Współpracując blisko z działem marketingu dbam o wizerunek firmy. Fascynuje mnie pozycjonowanie stron internetowych, narzędzia marketingu mix oraz strategia promocji. W wolnych chwilach piję Colę i przeglądam reklamy z SuperBowl (tak, historia reklamy to mój drugi świat). Lubię pisać i dzielić się swoimi doświadczeniami - dlatego właśnie powstał ten blog. Co więcej? Mam dwa koty i chomika, nie do końca się dogadują, ale w życiu i marketingu jest podobnie, trzeba jakoś dojść do porozumienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top