Jeszcze chwilke, szukam chomika

Dlaczego warto opanować etykietę biznesu? Czy ktoś na prawdę zwraca na to wszystko uwagę? Odpowiedź na te pytania nie jest proste. W niektórych organizacjach relacje między pracownikami czy dress code są dosyć dokładnie określone, w innych panują luźniejsze stosunki.

Wiele elementów etykiety biznesu pochodzi wprost z etykiety towarzyskiej. Właściwy styl i dobre maniery są czynnikiem wpływającym na karierę. To one spowodują lepsze relacje ze współpracownikami, z podwładnymi i z przełożonymi. W biznesie savoir vivre jest na równi ważny jak wiedza i umiejętności.

Przedstawianie się

Podaj swoje imię, nazwisko, pełnione przez ciebie stanowisko oraz nazwę firmy, którą reprezentujesz. Przy podawaniu imienia nie używaj zdrobnień tylko pełnej formy. Mężczyzna powinien być przedstawiany kobiecie, młodszy wiekiem starszemu, a osoba o niższym stanowisku komuś z wyższa rangą.

W czasie przyjęcia to gospodarz powinien przedstawiać osobę, której pozostali goście nie znają. Podobnie jest z nowym pracownikiem w firmie, którego przedstawia szef.

Uścisk dłoni

Uścisk dłoni jest jedyna dopuszczalną formą kontaktu fizycznego. Rękę podaj na wysokości łokcia, zachowując kontakt wzrokowy. Nie potrząsaj ręką partnera, ani też nie ściskaj dłoni mocniej od niego. Zawsze należy najpierw zdjąć rękawiczki.

W niektórych sytuacjach warto zrezygnować z uścisku dłoni na przykład gdy partner ma zajętą prawą dłoń lub w przypadku spóźnienia na zebranie, na którym już są wszyscy obecni.

Wymiana wizytówek

wymiana wizytówek zawsze następuje po zakończeniu rozmowy. Zanim schowasz otrzymaną wizytówkę do notesu służbowego przeczytaj ją. Ta sama zasada dotyczy również dawania wizytówek. Wizytówkę zawsze wręczamy do ręki tak, by można było odczytać zawarte na niej informacje. Błędem jest więc kładzenie wizytówki na stole czy biurku.

Zadbaj o ubranie wierzchnie klienta

Osoba, która nas odwiedza zawsze powinna mieć możliwość ściągnięcia płaszcza lub kurtki. Prowadzenie rozmowy w zimowym okryciu może być dla naszego gościa bardzo niekomfortowe, szczególnie, że w pomieszczeniu jest dużo cieplej niż na zewnątrz. Jeśli odwiedzająca biuro osoba przyszła wcześniej, powinno się jej również wskazać miejsce do siedzenia oraz zaoferować coś do picia.

Punktualność

Spóźnianie się jest oznaką braku szacunku dla osoby, z którą jesteś umówiony. Znacznie lepiej jest poczekać w umówionym miejscu na spotkanie niż narazić się na irytację osoby, która dotarła na czas. Jeśli natomiast faktycznie coś cię zatrzyma, zawiadom o tym osobę, która na ciebie czeka telefonicznie. Nigdy nie rób tego SMS-em.

Wyłącz telefon

Poświęć cały czas i uwagę osobie, z którą rozmawiasz. O ile nie czekasz na pilny telefon, o czym powinieneś uprzedzić przed spotkaniem, wycisz, a najlepiej wyłącz telefon. Reagowanie na dzwonek i sprawdzanie telefonu co chwilę, będzie oznaką braku szacunku. W liczniejszym gronie, nawet gdy atmosfera jest sprzyjająca, a rozmówcom udało się nawiązać swobodne relacje, przy odbieraniu połączenia należy przeprosić grupę i oddalić się, wedle możliwości, na jak największą odległość, by dialog nie zakłócał spotkania innym.

Przedsiębiorstwa szukają coraz częściej nowych sposobów nawiązania długotrwałej więzi z klientem. Jednym z nich są z cała pewnością pracownicy z nienagannymi manierami, dlatego warto jest o nie zadbać.

Oryginalny tekst artykułu znajduje się na stronie Marketing Agency Black Cliff Media.

Podobał ci się artykuł? - Udostępnij:

Marketing internetowy oraz komunikacja to moje dwie największe pasje. Już od ponad 10 lat pracuję jako specjalista ds. komunikacji w międzynarodowej korporacji. Współpracując blisko z działem marketingu dbam o wizerunek firmy. Fascynuje mnie pozycjonowanie stron internetowych, narzędzia marketingu mix oraz strategia promocji. W wolnych chwilach piję Colę i przeglądam reklamy z SuperBowl (tak, historia reklamy to mój drugi świat). Lubię pisać i dzielić się swoimi doświadczeniami - dlatego właśnie powstał ten blog. Co więcej? Mam dwa koty i chomika, nie do końca się dogadują, ale w życiu i marketingu jest podobnie, trzeba jakoś dojść do porozumienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top