Jeszcze chwilke, szukam chomika

Ustalanie warunków współpracy przed podpisaniem umowy to proces, przez który prędzej czy później przechodzi każdy przedsiębiorca. Celem udanych negocjacji jest doprowadzenie do sytuacji, w której każda ze stron uważa, iż to właśnie ona odniosła sukces. Takie rozwiązanie, zwane potocznie „win-win”, następuje wówczas, gdy obaj negocjatorzy, rozstają się z poczuciem zadowolenia i dobrze spełnionego obowiązku. Jak negocjować aby osiągnąć zamierzone cele? Jest na to kilka rad.

Po pierwsze: przygotowanie

Bez względu na to, czy rozpoczynasz negocjacje z firmą o podobnej wielkości czy z dużo większym kontrahentem, musisz się dobrze przygotować do spotkania. Zastanów się, na których aspektach umowy zależy ci najbardziej, a w których obszarach jesteś gotowy ustąpić tak, aby wypracować rozwiązanie kompromisowe, satysfakcjonujące obie strony.

Ponadto przed rozpoczęciem negocjacji należy gruntownie zbadać sytuację rynkową danej branży oraz zdobyć wiedzę o osobach, z którymi odbędą się negocjacje. Brak rozeznania może przesądzić o wyniku, a chwila zawahania może stać się twoim słabym punktem.

Po drugie: atmosfera

Każde spotkanie biznesowe powinno przebiegać w przyjemnej atmosferze. Zdecydowanie łatwiej jest wtedy ustalić warunki dobre dla obu stron. Uprzejmość i uśmiech często są bardziej skuteczne niż argumenty.

Po trzecie: umowa

Od toczących się na bieżąco rozmów i podjętych ustaleń będzie przecież zależała przyszła współpraca. Bardzo ważne w negocjacjach z partnerami biznesowymi jest więc to, aby obie strony miały poczucie, że coś wygrały. Niezależnie od wyniku negocjacji zawsze należy zadbać o dopełnienie wszelkich formalności związanych ze spisaniem umowy biznesowej.

Tworząc nową umowę, warto zlecić jej sprawdzenie kancelarii prawnej, która wskaże ewentualne nieścisłości. Zapisy niezgodne z prawem nie mają żadnej mocy nawet jeśli obie strony się na nie zgodzą. Dobrze jest ustalić, która ze stron zajmuje się przygotowaniem umowy, by uniknąć konfliktów i opóźnień.

Cechy dobrego negocjatora

Nie każdy przedsiębiorca będzie dobrym negocjatorem, ale każdy powinien dążyć do tego, aby się nim stać. Oto najważniejsze cechy dobrego negocjatora:

  1. Odwaga, by zdobyć więcej informacji
  2. Cierpliwość, by wytrwać dłużej niż inny negocjator
  3. Śmiałość, by prosić o więcej niż można dostać
  4. Uczciwość, by dążyć do obustronnie zwycięskich rozwiązań
  5. Umiejętność słuchania, tylko dobry słuchacz potrafi odkryć prawdziwe potrzeby drugiej strony

Jeśli chcesz rozpracować jakiegoś człowieka, musisz znać jego naturę i upodobania, aby móc go prowadzić – jego cele, aby go przekonać – jego słabości i wady. Kiedy mamy do czynienia z osobami przebiegłymi, zawsze musimy rozważać ich cele, aby w ten sposób oceniać, to co mówią. Dobrze jest im powiedzieć niewiele i tylko to, czego najmniej oczekują.
Francis Bacon

Złote reguły negocjacji

  1. Nie negocjuj, gdy nie trzeba
  2. Bądź świetnie przygotowany
  3. Słuchaj z dużą uwagą
  4. Oceń trafnie oczekiwania klienta
  5. Argumentuj empatycznie
  6. Negocjacje zakładają konieczność wzajemnego zaufania

Pamiętaj:

Dobrzy negocjatorzy pozostawiają partnera z poczuciem wygranej.
Słabi negocjatorzy pozostawiają partnera z poczuciem przegranej.

 

Oryginalny tekst artykułu znajduje się na stronie Marketing Agency Black Cliff Media

Podobał ci się artykuł? - Udostępnij:

Marketing internetowy oraz komunikacja to moje dwie największe pasje. Już od ponad 10 lat pracuję jako specjalista ds. komunikacji w międzynarodowej korporacji. Współpracując blisko z działem marketingu dbam o wizerunek firmy. Fascynuje mnie pozycjonowanie stron internetowych, narzędzia marketingu mix oraz strategia promocji. W wolnych chwilach piję Colę i przeglądam reklamy z SuperBowl (tak, historia reklamy to mój drugi świat). Lubię pisać i dzielić się swoimi doświadczeniami - dlatego właśnie powstał ten blog. Co więcej? Mam dwa koty i chomika, nie do końca się dogadują, ale w życiu i marketingu jest podobnie, trzeba jakoś dojść do porozumienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top