Jeszcze chwilke, szukam chomika

Analiza SWOT jest podstawowym narzędziem stanowiącym bazę do opracowania strategii. Zanim ustalisz harmonogram działań promocyjnych twojej firmy, musisz zastanowić się nad kilkoma kwestiami.

Czym jest analiza SWOT?

SWOT jest skrótem od elementów analizy. W jej skład wchodzi przeanalizowanie szans i zagrożeń dla twojej działalności wynikających z rynku (opportunities, threatens) oraz twoich mocnych i słabych stron (strengths, weaknesses). Dzięki temu odkryjesz co stanowi podstawę twojej przewagi konkurencyjnej. Podczas kampanii marketingowej ważne jest wyeksponowanie swoich szans oraz mocnych stron. Przecież chcesz pokazać się z jak najlepszej strony, zainteresować swoją ofertą potencjalnych klientów. W tym celu niezbędne staje się przemyślenie kilku kluczowych kwestii.

Strenghts

Mocne strony to czynniki wewnętrzne, które są atutem firmy i mogą zdecydować o jej przewadze nad konkurencją. Do przykładowych mocnych stron firmy mogą należeć:

  • wysokie umiejętności pracowników,
  • zapał do pracy,
  • duże doświadczenie właściciela,
  • wiedza na temat branży,
  • dostęp do nowych technologii,
  • unikalny know-how.

Weaknesses

Słabe strony to czynniki wewnętrzne, które są słabością firmy i barierą w jej rozwoju. Takimi słabymi stronami w biznesie może być:

  • brak wykwalifikowanej kadry,
  • słaba motywacja pracowników,
  • małe doświadczenie,
  • brak dostępu do nowych technologii.

Opportunities

Szanse to czynniki zewnętrzne (czyli takie, które nie zależą od firmy), które sprzyjają firmie i zwiększają szanse na to, że dane przedsięwzięcie może się zakończyć sukcesem. Do takich czynników może należeć:

  • duży popyt na produkty/usługi, które firma oferuje,
  • mała konkurencja w sektorze,
  • sprzyjające uwarunkowania prawne.

Threatens

Zagrożenia to czynniki zewnętrzne, które utrudniają firmie rozwój lub osiągnięcie dobrego wyniku. Do najczęstszych zagrożeń należą:

  • małe zapotrzebowanie na dane produkty/usługi,
  • obecność dużej konkurencji,
  • niekorzystne prawo gospodarcze,
  • obecność monopolisty na rynku.

W jakim celu analizować swoje silne i słabe strony?

Analiza swoich mocnych i słabych stron jest bardzo ważna. Po pierwsze, dzięki temu dowiesz się, co stanowi o twojej przewadze nad innymi firmami z branży technologicznej. Odkryjesz ponadto aspekty nad którymi trzeba jeszcze popracować. Może któryś proces jest nieefektywny? Wykonanie usługi zajmuje zbyt dużo czasu lub nakładów? A może problem leży jeszcze w innym miejscu?

Przede wszystkim chodzi tutaj o wnioski, które wyciągniesz. Określ zestaw kryteriów, które posłużą do oceny. Postaraj się o przedstawienie wyników w sposób wymierny, to znaczy taki, aby możliwe było porównanie rozwoju lub regresu w poszczególnych obszarach po wprowadzeniu pewnych zmian.

Strategie działania

  1. Mocne strony + szanse = strategia agresywna, czyli wykorzystanie szans za pomocą mocnych stron firmy.
  2. Słabe strony + zagrożenia = strategia obronna, czyli nastawienie na utrzymanie się na rynku.
  3. Mocne strony + zagrożenia = strategia konserwatywna. Chodzi tu o przypadek, w którym atuty przedsiębiorstwa pomagają unieszkodliwiać zagrożenia – np. duże rezerwy finansowe pozwalają na przetrwanie sezonowego przestoju w zamówieniach.
  4. Słabe strony + szanse = strategia konkurencyjna. W tej sytuacji kluczowym działaniem jest eliminacja elementów, które nie pozwalają na wykorzystanie nadarzających się okazji.

Oryginalny tekst artykułu znajduje się na stronie Marketing Agency Black Cliff Media

Podobał ci się artykuł? - Udostępnij:

Marketing internetowy oraz komunikacja to moje dwie największe pasje. Już od ponad 10 lat pracuję jako specjalista ds. komunikacji w międzynarodowej korporacji. Współpracując blisko z działem marketingu dbam o wizerunek firmy. Fascynuje mnie pozycjonowanie stron internetowych, narzędzia marketingu mix oraz strategia promocji. W wolnych chwilach piję Colę i przeglądam reklamy z SuperBowl (tak, historia reklamy to mój drugi świat). Lubię pisać i dzielić się swoimi doświadczeniami - dlatego właśnie powstał ten blog. Co więcej? Mam dwa koty i chomika, nie do końca się dogadują, ale w życiu i marketingu jest podobnie, trzeba jakoś dojść do porozumienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top