Jeszcze chwilke, szukam chomika

Poprawnie określone cele mogą stać się wskaźnikami osiągnięć i rozwoju twojej firmy. Najpopularniejszą i najłatwiejszą do zastosowania, zwłaszcza w firmach technologicznych jest zasada SMART – akronim od 5 słów: specific, measurable, achievable, realistic, timely defined.

Specific

Cel powinien być konkretny, uszczegółowiony. Zastanów się, co i dlaczego chcesz osiągnąć. Cel nie może być ogólnikowy. Źle sformułowany cel będzie wyglądał następująco: wzrost zadowolenia klienta, zwiększyć sprzedaż. Ale już: zwiększenie sprzedaży usługi X o 10% w stosunku do roku 2016 jest zgodne z zasadą SMART.

Measurable

Czego nie da się zmierzyć, nie można osiągnąć. Skąd będziesz wiedział, że osiągnąłeś cel? Stopień jego realizacji powinien być wyrażony liczbowo za pomocą pewnego wskaźnika. Minimalnym wymaganiem jest to, aby możliwe było sprawdzenie jego zrealizowania.

Achievable

Cel zbyt ambitny podkopuje wiarę w jego osiągnięcie i tym samym motywację do jego realizacji. Cel musi być możliwy do osiągnięcia w obecnych warunkach rynkowych i przy posiadanych zasobach takich jak czas, odpowiedni park technologiczny, zasoby finansowe i kadra.

Realistic

Musisz mieć poczucie, że Twój cel stanowi pewne wyzwanie dla Ciebie. Nie może być za łatwy, ale nie może być też zbyt abstrakcyjny. Jednocześnie musi stanowić określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował. Należy obrać taki cel, aby pracownicy, którzy będą go realizować, mogli się z nim utożsamić. Tylko wtedy, gdy uznają, że cel jest słuszny i ma sens, będą skutecznie dążyć do jego realizacji.

Timely defined

Istotne jest opracowanie harmonogramu, w którym widnieje data początku i zakończenia realizacji celu głównego jak również jego poszczególnych etapów. Powszechnym błędem jest założenie zbyt krótkiego czasu osiągnięcia celu, co powoduje frustrację i rozdrażnienie pracowników. Nie wolno zapominać, że cel ma być wyzwaniem, ale możliwym do osiągnięcia.

Określając cele postaraj się, aby wnosiły one wartość dodaną do twojej firmy. Jeżeli nie wnoszą korzyści to nie są one prawdziwymi celami. SMART znaczy sprytny. I takie właśnie muszą być twoje celem, w inteligentny sposób prowadzić do wzrostu i rozwoju twojej firmy.

Oryginalny tekst znajdziesz na stronie Marketing Agency Black Cliff Media.

Podobał ci się artykuł? - Udostępnij:

Marketing internetowy oraz komunikacja to moje dwie największe pasje. Już od ponad 10 lat pracuję jako specjalista ds. komunikacji w międzynarodowej korporacji. Współpracując blisko z działem marketingu dbam o wizerunek firmy. Fascynuje mnie pozycjonowanie stron internetowych, narzędzia marketingu mix oraz strategia promocji. W wolnych chwilach piję Colę i przeglądam reklamy z SuperBowl (tak, historia reklamy to mój drugi świat). Lubię pisać i dzielić się swoimi doświadczeniami - dlatego właśnie powstał ten blog. Co więcej? Mam dwa koty i chomika, nie do końca się dogadują, ale w życiu i marketingu jest podobnie, trzeba jakoś dojść do porozumienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top