Jeszcze chwilke, szukam chomika

Marketing sensoryczny to taka forma promowania produktu/usługi, która działa bezpośrednio na podświadomość odbiorcy oraz jego zmysły. Sposób działania jest wcześniej dobrze przemyślany i dostosowany do panującego klimatu – np. wystroju sklepu – aby wywołać u potencjalnych klientów określone reakcje i skojarzenia z wybraną marką/produktem, a następnie obudzić w nich chęć posiadania promowanych dóbr i przywiązać emocjonalnie do marki.

W każdej przestrzeni, często nawet niezauważalnie, działa na nas wiele rzeczy, które wpływają na nasze zmysły. Jeśli masz własny lokal, lepiej, byś sam je kontrolował, by przypadkowe elementy nie zadecydowały o tym, że Twój klient opuści miejsce, nie znajdując w nim tego, czego szukał.

Wzrok

Kolory wpływają nie tylko na nasz nastrój, ale także na zachowanie. Podobnie ze światłem. Oba mogą sprawić, że przestrzeń wyda się większa i przytulniejsza . Podczas gdy niektóre barwy i rodzaje światła stymulują do działania, inne odprężają. Pewne powodują miłe odczucia, inne mogą irytować.

Węch i smak

Marketingowe wykorzystanie smaków i aromatów uwydatnia cechy reklamowanych produktów oraz przybliża świat marki, wpływając na emocje i doświadczenia. Kawa, woda czy cukierki jako poczęstunek dla klientów, to powoli „must have” placówki dbającej o komfort klienta.

Słuch

Każdy klient cechuje się odrębnym gustem muzycznym, a do tego dochodzą takie elementy jak samopoczucie, pora dnia czy pogoda, które mogą mieć istotny wpływ na odbiór wszelkich przekazów dźwiękowych. Niemały wpływ na wybór odpowiedniego repertuaru ma również rodzaj oferowanych towarów/usług. Jeśli oferowane są towary wymagające zastanowienia i spokojnego podjęcia decyzji, to można liczyć na właśnie tego rodzaju utwory.

Garść porad

  1. Inspiruj klientów zamiast nakłaniać do zakupów. Oddziałuj swoim przekazem na wiele zmysłów, zaangażuj odbiorców emocjonalnie i pozwól im na zbudować indywidualne doświadczenia związane z marką.
  2. Zamiast koncentrować się na produkcie i jego funkcjonalnościach, zbuduj świat marki, a produkt powiąż ze stylem życia klienta i umieść w jego różnorodnych kontekstach.
  3. Zadbaj o spójność i detale: niech strategia sensoryczna odzwierciedla rzeczywisty charakter marki, a każdy pracownik będzie jej dumnym ambasadorem.
  4. Twórz społeczność klientów wokół twojej marki: zachęć ich do kolejnego kontaktu, upamiętnienia doświadczenia i dzielenia się nim, zaproś ich do wyrażenia opinii i podjęcia wspólnej decyzji na temat przyszłości produktu.

Do każdego z nas dociera ponad 3 000 komunikatów marketingowych dziennie. Jedynie niewielka część z nich pozostaje w świadomości na dłużej, dlatego wyjątkowo należy zadbać o odpowiednie otoczenie przekazu.

Przeciętny człowiek
Patrzy, nie widząc,
Słucha, nie słysząc,
Dotyka, nie czując,
Je, nie smakując,
Wdycha, nie zdając sobie sprawy
z zapachu ani aromatu

Leonardo da Vinci

Oryginalny tekst artykułu znajduje się na stronie Marketing Agency Black Cliff Media.

Podobał ci się artykuł? - Udostępnij:

Marketing internetowy oraz komunikacja to moje dwie największe pasje. Już od ponad 10 lat pracuję jako specjalista ds. komunikacji w międzynarodowej korporacji. Współpracując blisko z działem marketingu dbam o wizerunek firmy. Fascynuje mnie pozycjonowanie stron internetowych, narzędzia marketingu mix oraz strategia promocji. W wolnych chwilach piję Colę i przeglądam reklamy z SuperBowl (tak, historia reklamy to mój drugi świat). Lubię pisać i dzielić się swoimi doświadczeniami - dlatego właśnie powstał ten blog. Co więcej? Mam dwa koty i chomika, nie do końca się dogadują, ale w życiu i marketingu jest podobnie, trzeba jakoś dojść do porozumienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top