Jeszcze chwilke, szukam chomika

Każdy z nas od czasu do czasu potrzebuje zmiany. Rozwijamy się, chcemy więcej, lepiej, inaczej. Zmieniają się priorytety, wartości, dostrzegamy nowe okazje. Z markami jest podobnie. Świat dookoła ewoluuje, zmieniają się rynki, klienci i technologie, pojawiają się nowe wyzwania. Marka powinna za tym nadążać. Rebranding jest właśnie taką pozytywną zmianą, która pozwala dostosować się firmie do nowej rzeczywistości.

Rodzaje rebrandingu

Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje rebrandingu:

  • Rewitalizacja (revitalising) – odświeżenie marki poprzez nadanie jej nowego wyglądu i charakteru.
  • Repozycjonowanie (repositioning)
    a) Zmiana grupy docelowej – gdy rynek nasycił się i segment wcześniej zajmowany przez markę przestał być dla niej opłacalny, zaczyna szukać nowego segmentu klientów, którzy mogą być zainteresowani ofertą
    b) Zmiana wartości – w miarę zmian w kulturze i środowisku wcześniejsze wartości przestają być dla klientów zrozumiałe i atrakcyjne, a tym samym ich więź z twoją firmą ulega osłabieniu.

Modyfikacja wiąże się z rewolucją w marketingu. Trzeba opracować nowy sposób reklamowania produktów i usług, położyć nacisk na inne ich cechy, a także odmienny charakter komunikacji z klientem. Konieczne jest także zaprojektowanie kampanii reklamowej, która poinformuje klientów o zachodzących zmianach. Trzeba pamiętać, że rebranding musi dokonać się szybko i sprawnie, by na rynku nie funkcjonowały równocześnie dwie marki, co może doprowadzić do dezorientacji potencjalnych klientów, a w konsekwencji do spadku rozpoznawalności.

Określ sytuację wyjściową

Dokładnie przeanalizuj obecny stan firmy, produkty, klientów i najważniejszych interesariuszy. Pamiętaj, że chcąc budować silną i wyrazistą markę każdy szczegół ma znaczenie. Upewnij się, że osoby odpowiedzialne za rebranding będą świadome przeszłości, jak i przyszłości marki, a więc jej historii oraz celów do zrealizowania. Ważne jest także zbadanie i zidentyfikowanie obecnego postrzegania marki przez odbiorców.

Przyjrzyj się otoczeniu

Istotny jest zarówno audyt wewnętrzny, jak i analiza tego, co dzieje się na zewnątrz. Określ jakie są przestrzenie, za pomocą których możesz podkreślić swoją unikalność. Nie zapominaj o trendach panujących w twojej branży.

Big idea

Cała koncepcja marki powinna być ubrana w ideę kreatywną, która połączy wszystkie elementy oraz nada wyrazistego charakteru. Idea ta powinna być łatwo adaptowalna do różnego rodzaju mediów i przejawiać się w każdym aspekcie związanym z marką.

Nie pomijaj

Zadbaj o to, żeby najważniejsze osoby związane z marką nie czuły się zaskoczone zmianami. Wyróżnij pracowników i kluczowych partnerów prezentując im efekty zmian nieco wcześniej niż pozostałym.

Problematyka związana z kreowaniem wizerunku marki i brandingiem stanowi jeden z kluczowych elementów tworzenia przewagi konkurencyjnej dlatego tak ważne jest, aby proces przebiegał w sposób sprawny i skuteczny.

Oryginalny tekst artykułu znajduje się na stronie Marketing Agency Black Cliff Media

Podobał ci się artykuł? - Udostępnij:

Marketing internetowy oraz komunikacja to moje dwie największe pasje. Już od ponad 10 lat pracuję jako specjalista ds. komunikacji w międzynarodowej korporacji. Współpracując blisko z działem marketingu dbam o wizerunek firmy. Fascynuje mnie pozycjonowanie stron internetowych, narzędzia marketingu mix oraz strategia promocji. W wolnych chwilach piję Colę i przeglądam reklamy z SuperBowl (tak, historia reklamy to mój drugi świat). Lubię pisać i dzielić się swoimi doświadczeniami - dlatego właśnie powstał ten blog. Co więcej? Mam dwa koty i chomika, nie do końca się dogadują, ale w życiu i marketingu jest podobnie, trzeba jakoś dojść do porozumienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top