Jeszcze chwilke, szukam chomika

Marketing internetowy nabiera coraz większego znaczenia w działaniach promocyjnych. Praktycznie każda organizacja posiada swoją stronę internetową, za pośrednictwem której komunikuje się ze swoimi klientami. Aby strona internetowa była widoczna konieczne jest odpowiednie jej zoptymalizowanie. Służą w tym celu działania typu SEM i SEO.

O SEO możecie przeczytać tutaj: SEO. Teraz zajmijmy się SEM i podstawowymi różnicami między tymi dwoma pojęciami.

Co to jest SEM?

SEM, czyli marketing w wyszukiwarkach, to ogół działań promocyjnych, które mają podnieść pozycję danego serwisu w wynikach wyszukiwania (zarówno naturalnych, jak i płatnych) przy użyciu odpowiednio dobranych fraz lub słów kluczowych, wpisywanych przez użytkowników podczas poszukiwania informacji w wyszukiwarkach. W ramach marketingu w wyszukiwarkach, można korzystać między innymi z kampanii linków sponsorowanych, pozycjonowania lub optymalizacji stron www.

SEM = SEO + PPC, gdzie SEO (ang. Search Engine Optimization) odnosi się do pozycjonowania strony, natomiast PPC (ang. Pay Per Click) wiąże się z płatnymi kliknięciami w link do strony. SEM obejmuje całość działań związanych z marketingiem w wyszukiwarkach, a działania SEO koncentrują się głównie na optymalizowaniu stron internetowych.

SEM cechuje się wysoką elastycznością. Strategia może zostać wdrożona na każdym etapie rozwoju przedsiębiorstwa. Ponadto możesz łatwo oszacować oczekiwane efekty kampanii, gdyż zarówno pozycjonowanie jak i linki sponsorowane to działania, które stosunkowo łatwo mierzyć i skalować w czasie.

Cele działań SEO i SEM

  • wzrost świadomości marki,
  • stworzenie pozytywnego wizerunku,
  • zwiększenie częstotliwości zakupów,
  • działania promocyjne,
  • wzrost zysków ze sprzedaży miejsca reklamowego (dla witryn korzystających z reklamy kontekstowej),
  • przedstawienie istotnych informacji,
  • uzyskanie przewagi nad konkurencją.

Różnice między SEO i SEM

SEO

  • za kliknięcie w link naturalny (organiczny) nie trzeba płacić
  • dokładny algorytm używany przez wyszukiwarki do określania pozycji witryn nie jest znany i często ulega modyfikacjom
  • długi czas oczekiwania na rezultaty (nawet kilka miesięcy)

SEM

  • za kliknięcie w link sponsorowany trzeba zapłacić
  • pozycja reklamy w wynikach zależy od stosunkowo mniejszej liczby czynników (głównie od zadeklarowanej stawki za kliknięcie i współczynnika jakości witryny dla danej frazy kluczowej)
  • krótki czas oczekiwania na rezultaty, praktycznie już po kilkunastu minutach od uruchomienia kampanii

Strategia marketingu w wyszukiwarkach powinna się składać z SEO i SEM powiązanych ze sobą we właściwy sposób. Jaka będzie przewaga jednej formy nad drugą zależy od tego, na jakim etapie jesteś, jak wyglądają twoje koszty i strategia. Nie ma jednego, uniwersalnego rozwiązania.

Podobał ci się artykuł? - Udostępnij:

Marketing internetowy oraz komunikacja to moje dwie największe pasje. Już od ponad 10 lat pracuję jako specjalista ds. komunikacji w międzynarodowej korporacji. Współpracując blisko z działem marketingu dbam o wizerunek firmy. Fascynuje mnie pozycjonowanie stron internetowych, narzędzia marketingu mix oraz strategia promocji. W wolnych chwilach piję Colę i przeglądam reklamy z SuperBowl (tak, historia reklamy to mój drugi świat). Lubię pisać i dzielić się swoimi doświadczeniami - dlatego właśnie powstał ten blog. Co więcej? Mam dwa koty i chomika, nie do końca się dogadują, ale w życiu i marketingu jest podobnie, trzeba jakoś dojść do porozumienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top