Jeszcze chwilke, szukam chomika

Design ostatnimi czasy stał się bardzo modnym pojęciem. Jest to słowo klucz pod którym znajdziemy niemal wszystko: od zagospodarowania ogrodu, na firmowej wizytówce kończąc. Na co należy zwrócić uwagę, pracując nad identyfikacją graficzną firmy? Jakich błędów unikać? I najważniejsze, w jaki sposób dopasować do siebie poszczególne elementy?

Złoty podział

Uważa się, że matematyka jest królową nauk – znajduje zastosowanie we wszystkich dziedzinach życia. Tym razem nie jest inaczej. Projekt graficzne powinny mieć zachowane odpowiednie proporcje, tak aby były najbardziej atrakcyjne dla oglądającego. Tworząc na przykład sylwetkę osoby ważne jest, aby ręka miała odpowiednią długość, a twarz była symetryczna. W innym wypadku powstanie wrażenie, że „coś tu jest nie tak”.

Reguła trójpodziału

Reguła ta odnosi się do kompozycji obrazu. Każdy obraz ma trzy punkty, które najbardziej przyciągają wzrok. Projekt należy podzielić na trzy części, zarówno poziomo jak i pionowo. W ten sposób powstanie siatka. Najmocniej wyeksponowane punkty znajdują się w miejscu przecięcia się linii.

Mniej znaczy więcej

Im więcej wysiłku musi podjąć odbiorca, tym mniej prawdopodobne jest, że zdecyduje się na zakup. Im bardziej skomplikowana jest grafika, tym mniejsza szansa, że odbiorca ją przeanalizuje. Tajemnica tkwi w prostocie. Bardziej efektywny jest prosty design i forma, niż bogato zdobione ornamenty i 5 rodzajów fontów w obrębie jednego projektu.

Bliskość

Jeżeli poszczególne elementy znajdują się blisko siebie, szybciej zostaną zauważone. Duże odległości sprzyjają wrażeniu nieuporządkowania i chaosu. Ponadto jeżeli elementy są jeden przy drugim, odbiorca będzie oczekiwał, że jest to zabieg celowy i są w pewien sposób powiązane.

Skojarzenia

Ludzie szukają w swoim otoczeniu rzeczy, które są im bliskie i znajome. Podobnie sprawa wygląda w przypadku grafiki. Odbiorca będzie szukał skojarzeń, im więcej ich znajdzie, tym lepiej. Znacznie łatwiej przyswoić nową informację, jeżeli nawiązuje ona do wcześniejszych doświadczeń.

Spójność

Gdy przygotowujesz większy projekt, składający się z kilku luźno powiązanych ze sobą elementów (wizytówki, smycze, papier firmowy itd.) bardzo ważne jest zachowanie spójności. Wszystkie elementy powinny zostać przygotowane w jednym stylu, tworzyć całość. Zastosuj tą samą paletę barw, kreskę i fonty, te elementy najbardziej zwracają uwagę.

Jakość i wymiary

Zwróć uwagę na to, czy projekt jest przeznaczony do umieszczenia w Internecie, czy do druku. Jeżeli do druku, to na jakim formacie. Zmniejszenie nie jest problemem. Schody zaczynają się, gdy poszczególne elementy są zbyt małe, a powiększenie ich doprowadzi do utraty jakości. Dlatego też, trzeba na to zwrócić uwagę już od samego początku pracy.

Zaczynając swoją przygodę z projektowaniem graficznym ważna jest koncepcja i dokładne planowanie. Bez wstępnego projektu będzie ciężko stworzyć spójna grafikę. A bez spójnej identyfikacji wizualnej ciężko zdobyć popularność w branży i wśród klientów.

Oryginalny tekst na stronie Graphic Design Agency Black Cliff Media.

Podobał ci się artykuł? - Udostępnij:

Marketing internetowy oraz komunikacja to moje dwie największe pasje. Już od ponad 10 lat pracuję jako specjalista ds. komunikacji w międzynarodowej korporacji. Współpracując blisko z działem marketingu dbam o wizerunek firmy. Fascynuje mnie pozycjonowanie stron internetowych, narzędzia marketingu mix oraz strategia promocji. W wolnych chwilach piję Colę i przeglądam reklamy z SuperBowl (tak, historia reklamy to mój drugi świat). Lubię pisać i dzielić się swoimi doświadczeniami - dlatego właśnie powstał ten blog. Co więcej? Mam dwa koty i chomika, nie do końca się dogadują, ale w życiu i marketingu jest podobnie, trzeba jakoś dojść do porozumienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top