Jeszcze chwilke, szukam chomika

Media społecznościowe oferują wiele możliwości promowania produktów i usług. Możemy opublikować post, nagrać krótki wywiad czy wideo. Ale jak sprawdzić, do kogo konkretnie docierają treści i jakie jest ich oddziaływanie? W tym celu służą analizy udostępniane przez niemal każdy portal.

Najpopularniejsze wskaźniki

Zasięg

Zasięg jest to całkowita liczba osób, którym wyświetlono twoje posty. Zasięg dzieli się na płatny i organiczny. Płatny jest związany z aktywnością dotyczącą postów promowanych (w które zainwestowaliśmy środki). Zasięg organiczny wynika z jakości umieszczonych treści i ich zbieżności z zainteresowaniami użytkowników.

Polubienia

Polubienia strony również dzielą się na płatne i organiczne. Polubienie jest liczone jako płatne jeżeli nastąpi w ciągu jednego dnia od wyświetlenia reklamy lub w ciągu 28 dni od kliknięcia w reklamę. Dodatkowo, występuje również kategoria polubień netto, które są różnicą między liczbą nowych polubień, a ilością polubień cofniętych. Jest to faktyczna liczba naszych fanów, tych osób, które regularnie oglądają publikowane materiały.

Fani

Social Media oferują przegląd poszczególnych segmentów twoich fanów. Są oni sklasyfikowani w grupy, pod kątem takich kryteriów jak płeć, kraj bądź język. Dzięki temu możemy stwierdzić, kto przede wszystkim odwiedza nasz profil bądź fanpage. Jest to ważna informacja, gdyż najlepiej, aby to własnie byli nasi potencjalni klienci. W przypadku znacznych rozbieżności tych dwóch grup, należy gruntownie przemyśleć całą strategię i rodzaj publikowanych treści.

Posty/tweety

Narzędzia do analizy umożliwiają dostęp do wszystkich opublikowanych treści. Każdy wpis zawiera informacje o dokładnej dacie i godzinie opublikowania, jego treść oraz wskaźniki takie jak wywołane zaangażowanie, kliknięcia, komentarze czy polubienia. Dzięki temu jesteśmy w stanie stwierdzić, które treści są najbardziej zbieżne z zainteresowaniami odbiorców.

Promocje

Z tego miejsca skontrolujesz prowadzone przez ciebie płatne kampanie. Sprawdzisz, jakie przynoszą rezultaty, w ramach jakiego budżetu operują, do jakich odbiorców docierają. Są to informacje warte rozważenia przed podjęciem decyzji o kontynuacji bądź zamknięciu kampanii.

Dodatkowe informacje

Oprócz wymienionych wyżej wskaźników poszczególne serwisy oferują dodatkowe możliwości. Zwróćmy uwagę na trzy najpopularniejsze jakimi są Facebook, Twitter i LinkedIn.

Facebook

Facebook większość danych przedstawia w postaci wykresów liniowych, pokazujących przebieg w czasie. Zielone strzałki wskazują na wzrost wartości, czerwone – na jej spadek. Domyślnie widzimy dane za ostatni tydzień, ale jest możliwość wyboru innego okresu. Facebook proponuje nam strony, które możemy polubić. Są one związane z branżą bądź lokalizacją firmy. Ponadto opcja „Dodaj strony” umożliwia porównanie wyników twojej strony i postów z podobnymi stronami na Facebooku. Co więcej Facebook proponuje dodatkowy podział danych. Wszystkie dostępne wskaźniki mogą dotyczyć zarówno opublikowanych postów jak i filmów i założonych wydarzeń.

Twitter

Twitter pokazuje, który tweet zyskał największą popularność i ile razy został wyświetlony. Zwraca uwagą na tweeta, który został udostępniony najwięcej razy. Ponadto, dostępna jest suma wyświetleń wszystkich tweetów z danego okresu. Ze wszystkich statystyk wyciągnięta jest średnia dzienna wartość. Jeśli chodzi o naszych odbiorców, możemy zobaczyć, jakimi jeszcze tematami są zainteresowani oraz kto jest operatorem ich sieci komórkowej.

LinkedIn

LinkedIn pokazuje ilu obserwujących zyskaliśmy, dzięki opublikowaniu poszczególnych wpisów. Odnoście naszych fanów, podstawową informacją, którą dostajemy jest zajmowane stanowisko (staż, kadra kierownicza, prezes itd.). W dalszej kolejności z jakiej branży pochodzą, oraz w jak dużej firmie pracują. Dane czysto demograficzne (wiek, płeć) są pominięte. Ponadto mamy dostęp do porównania ogólnej liczny osób obserwujących naszą firmę z podobnymi firmami.

Analiza social media jest bardzo ważna. Dzięki zgromadzonym informacjom możemy podjąć decyzję o kolejnych działaniach, o kontynuacji dotychczasowej kampanii, bądź o konieczności opracowania nowego planu.

Oryginalny tekst artykułu znajduje się na stronie Marketing Agency Black Cliff Media.

Podobał ci się artykuł? - Udostępnij:

Marketing internetowy oraz komunikacja to moje dwie największe pasje. Już od ponad 10 lat pracuję jako specjalista ds. komunikacji w międzynarodowej korporacji. Współpracując blisko z działem marketingu dbam o wizerunek firmy. Fascynuje mnie pozycjonowanie stron internetowych, narzędzia marketingu mix oraz strategia promocji. W wolnych chwilach piję Colę i przeglądam reklamy z SuperBowl (tak, historia reklamy to mój drugi świat). Lubię pisać i dzielić się swoimi doświadczeniami - dlatego właśnie powstał ten blog. Co więcej? Mam dwa koty i chomika, nie do końca się dogadują, ale w życiu i marketingu jest podobnie, trzeba jakoś dojść do porozumienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top