Jeszcze chwilke, szukam chomika

Marketing jest integralną częścią rzeczywistości., odnajdujemy go niemal w każdej dziedzinie życia. Marketingowcy z całego świata starają się sprostać oczekiwaniom klientów tworząc nowe narzędzia i techniki. Nowinką ostatniego czasu stał się social selling.

Czym jest social selling?

Pod pojęciem social selling kryje się proces przekształcania relacji nawiązanych z klientami w ogniwo łańcucha sprzedaży. Innymi słowy chodzi o to, aby nawiązać więź z użytkownikiem Internetu. Dzięki przekazywaniu wartościowych treści, bieżącym odpowiadaniu na pytania i wyjaśnianiu wątpliwości może się okazać, że dana osoba stanie się twoim realnym klientem.

Marketing czy sprzedaż?

Gdzie zaklasyfikować social selling? Jest to bardziej marketing czy sprzedaż? Odpowiedź nie jest łatwa, prawda leży po środku. Social selling łączy obie gałęzie. Jego głównym celem jest nawiązanie relacji. Drugim, pośrednim celem natomiast jest przekonanie użytkownika do tego, aby stał się twoim klientem, aby zaufał, że twoja firma ma odpowiednie kompetencje i możliwości do zaspokojenia jego potrzeb.

Skrócenie dystansu

Wszystko opiera się na zmniejszeniu dystansu pomiędzy firmą, a klientami. Musisz być otwarty na klienta, pozwól mu wyrazić swoją opinię, zostawić feedback, zdobyć interesujące go informacje. W zamian dowiesz się jakie ma potrzeby i w jaki sposób twoje produkty bądź usługi przyczyniają się do ich spełnienia. Dzięki temu znacznie trafniej skonstruujesz propozycję współpracy, gdy nadejdzie właściwy moment.

Elementy social selling

Social selling jest procesem, a nie pojedynczą akcją. Kolejność wdrożenia poszczególnych działań nie jest istotna, najważniejsze jest, aby dojść do momentu, kiedy wszystkie wymienione obszary są aktywne.

  • Social prospecting – poszukaj miejsc aktywności twoich potencjalnych klientów, jakie tematy ich interesują, gdzie najczęściej szukają nowinek, jaką formę preferują
  • Personal branding – zastanów się, w jaki sposób chcesz być postrzegany w swojej branży, ustal swoją pozycję i reputację zgodną z twoimi celami oraz sposób, w jaki chcesz być postrzegany przez otoczenie, pokaż, że jesteś solidny i godny zaufania,
  • Employee advocacy – dziel się wartościowymi treściami i nawiązuj relacje, odpowiadaj na zadane pytania, udzielaj się również w wątkach pod postami innych osób z twojej sieci kontaktów, używaj hasztagów, dzięki nim twoje posty trafią do szerszego grona odbiorców

Wszystko przebiega stopniowo. Daj klientowi czas, aby cię poznał. Nie atakuj od razu telefonami i mailami, niech poczuje potrzebę skorzystania z twoich usług, wtedy znacznie chętniej podejmie rozmowę, a szansa na sfinalizowanie transakcji wzrośnie.

Wskaźniki

Istnieją dwa podstawowe wskaźniki mające na celu pomiar efektywności działań social selling.

  • Social selling index (SSI) – wskaźnik został stworzony przez portal LinkedIn i określa liczbę użytkowników wykorzystujących go jako narzędzie social selling. Wartość jest wyliczona na postawie takich kryteriów jak posiadanie strony firmowej, tworzenie sieci kontaktów i budowanie silnych relacji, suma poszczególnych wartości stanowi ogólną wartość wskaźnika z zakresu 1-100
  • Klout score – wskaźnik analizuje reakcje, jakie wywołał dany wpis (odpowiedzi i komentarze). Ponownie możliwy do otrzymania wynik znajduje się w przedziale 1-100. Bierze pod uwagę wszystkie media społecznościowe

Konsumenci lubią zostać dobrze poinformowani. Sięgają do różnych źródeł informacji, ale dobrze też, żeby informacje same wpadły im w ręce. Tu jest twoja rola. Pamiętaj, frontem do klienta. Odpowiadaj na jego potrzeby, dzięki temu nawiążecie porozumienie i wzajemną współpracę.

Oryginalny tekst artykułu znajduje się na stronie Marketing Agency Black Cliff Media.

Podobał ci się artykuł? - Udostępnij:

Marketing internetowy oraz komunikacja to moje dwie największe pasje. Już od ponad 10 lat pracuję jako specjalista ds. komunikacji w międzynarodowej korporacji. Współpracując blisko z działem marketingu dbam o wizerunek firmy. Fascynuje mnie pozycjonowanie stron internetowych, narzędzia marketingu mix oraz strategia promocji. W wolnych chwilach piję Colę i przeglądam reklamy z SuperBowl (tak, historia reklamy to mój drugi świat). Lubię pisać i dzielić się swoimi doświadczeniami - dlatego właśnie powstał ten blog. Co więcej? Mam dwa koty i chomika, nie do końca się dogadują, ale w życiu i marketingu jest podobnie, trzeba jakoś dojść do porozumienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top