Jeszcze chwilke, szukam chomika

Tak jak w życiu codziennym co chwilę spotykasz coś nowego i nieznanego, tak samo w B2B marketing, twoi klienci dostają nowe, dopiero co wprowadzone na rynek produkty, a także korzystają ze stale poszerzającej się oferty usług. Często nie umieją się odnaleźć i nie wiedzą, w jaki sposób z nich najlepiej skorzystać. W tym momencie, dla przedstawienia klientowi twojego produktu czy usługi pomocne staja się wszelkiego rodzaju przykłady użycia.

Przykład użycia (ang. use case) przedstawia interakcję pomiędzy poszczególnymi elementami procesu. Przeprowadza użytkownika przez cały cykl pracy z produktem bądź korzystania z usługi. Krok po kroku tłumaczy na co zwrócić uwagę, jakie czynności są teraz podejmowane oraz dlaczego dzieje się to co się dzieje i jakie konsekwencje będzie miało w przyszłości.

Przykład użycia może przybierać różne formy. Do najpopularniejszych należą raport, animacja produktowa, wideo instruktażowe, infografika, ilustracja i wywiady z ekspertami oraz klientami. Wszystko zależy od tego jaką formę preferujesz, co najbardziej odpowiada na potrzeby twojej firmy, branży jaką się zajmujesz, problemy, który chcesz przedstawić swojemu klientowi.

Raport (ang. whitepaper)

Whitepaper ma najbardziej standaryzowaną formułę. Najczęściej w formie opisowej przedstawia techniczne szczegóły procesu bądź produktu. Dzięki niemu można poznać przyczynę, dlaczego coś działa tak jak działa. Jest raczej kierowany dla specjalistów. Nie tłumaczy zagadnienia od samego początku tylko zakłada, że użytkownik posiada już pewną wiedzę na dany temat.

Animacja produktowa

Bardzo często łatwiej jest coś pokazać, niż opowiedzieć o tym samym. Bohater filmu przechodzi przez cały proces, służąc użytkownikowi za przewodnika. Tym samym usługa czy produkt stają się bardziej dostępne, dystans i związana z nim obawa zmniejszają się. Wprowadzenie elementu animacji nadaje lekkości, sprawia, że nawet trudne treści są łatwo przyswajalne.

Wywiady z ekspertami i klientami

Jest to kolejna forma multimedialna. Jeżeli użytkownik ma pewne wątpliwości co do poszczególnych etapów procesu, dobrym pomysłem jej poprosić o pomoc eksperta. Specjalista w danej dziedzinie wzbudza zaufanie, przekazywane przez niego informacje sprawiają wrażenie bardziej konkretnych i wiarygodnych. Na podobnej zasadzie działają opinie klientów. Stara zasada mówi, że zadowolony klient jest najlepszą reklamą, jaką można dobie wymarzyć.

Infografika i ilustracja

Za pomocą ilustracji bądź infografiki w prosty sposób pokażesz schematy. Jest to dobre rozwiązanie w przypadku procesów, które zachodzą na wielu płaszczyznach – często następują powroty do wcześniejszego etapu i niezbędna korekta. Dzięki dokładnemu rozrysowaniu wszystkich czynników powstaje coś na kształt mapy, użytkownik może w łatwy sposób zlokalizować, w którym miejscu się teraz znajduje i jaki powinien być jego następny krok.

Użycie use case jest dobrym pomysłem bez względu na branżę jaką się zajmujesz, czy oferowany przez ciebie produkt. Dzięki temu zyskasz zaufanie klientów, unikniesz wielu nieporozumień, a przede wszystkim zbudujesz pozytywne relacje.

Oryginalny tekst na stronie Graphic Design Agency Black Cliff Media.

Podobał ci się artykuł? - Udostępnij:

Marketing internetowy oraz komunikacja to moje dwie największe pasje. Już od ponad 10 lat pracuję jako specjalista ds. komunikacji w międzynarodowej korporacji. Współpracując blisko z działem marketingu dbam o wizerunek firmy. Fascynuje mnie pozycjonowanie stron internetowych, narzędzia marketingu mix oraz strategia promocji. W wolnych chwilach piję Colę i przeglądam reklamy z SuperBowl (tak, historia reklamy to mój drugi świat). Lubię pisać i dzielić się swoimi doświadczeniami - dlatego właśnie powstał ten blog. Co więcej? Mam dwa koty i chomika, nie do końca się dogadują, ale w życiu i marketingu jest podobnie, trzeba jakoś dojść do porozumienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top